
Saimaallahan noita vanhoja käyttökuntoisia höyryjä on vielä kaikkiaan 38 kpl. (anteeksi aktiiviset höyryharrastajat, jos muistin luvun yhdellä tai kahdella väärin). Päijänteellä muistaakseni 12 ja näiden lisäksi Keiteleellä, Vanajavedellä, Näsijärvellä ja Oulunjärvellä omat laivastonsa. Merelläkin vielä kahdeksan. Lisäksi "ei aivan käyttökuntoiset" sekä museoalukset. Meinaapa mennä liki tilastotieteeksi...
Askaroinnin kohteena oli siis yläkuvan oikean puoleinen. Salonki oli ajan saatossa päässyt hieman rapistumaan ja se piti sisustaa uudelleen. Ennen joulua kävin vanhan jo purkamassa ja sen jäljiltä näytti tältä.
Salonki oli edellisen kerran rakennettu 1989 ja metallilevytys puukoolinkeineen oli täysin moitteettomassa kunnossa. Ikkunapuitteet oli uusittu samana vuonna. Varsinaiset ikkunat ovat nähtävästi vuodelta 1929! Olivat herrat tuolloin osanneet valita hyvälaatuista mäntyä. Vanhat seinä- ja kattolevyt lähti ehjinä irti ja niiden mallien mukaan oli verstaalla helppo sahailla uudet. Kuusi kerrosta lakkaa päälle - samoin uusiin listoihin.

Pienestä laivan salongista tuli nyt melkein kokonaan uusi. Pöydän olin rakentanut jo muutamaa vuotta aiemmin. Muutostöiden alta se piti luonnollisesti irroittaa ja viimeiseksi asentaa vanhalle paikalle. Seiniltä jäi puuttumaan kello, ilmapuntari sekä vanhat historialliset taulut. Samoin messinkiset öljylampetti ja kynttilänjalat. Laivan omistaja saa päättää niiden lopullisen sijainnin sitten keväällä... Erityiskiitokset Reepelle lounas- ja kahvitarjoiluista sekä mutsille yösijasta. Tästä on taas mukava jatkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti