sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Vanhan höyryaluksen restaurointia Mikkelin satamassa

Aluksi täytynee aina viitata edelliseen postaukseen. Mainitsin tulevasta reissusta alkuvuodesta Mikkelin satamaan. Siellä odottelee vanha höyrylaiva tekeviä kasiä. Pariksi päiväksi siis sinne tekemään valmiiksi jo aiemmin aloittamani askareet. Satamassa on talvehtimassa kaksi vanhaa kaunotarta. Oikean puoleinen rakennettu vuonna 1905 ja toinen vielä vanhempi - vuodelta 1898. Ei siis mitään eilisen teeren tyttäriä nämä paatit! Eipä ollut talvi vielä ennättänyt tuohonkaan satamaan. Paatit kelluivat avovedessä vaikka tammikuuta jo eletään. Edellisen kerran oli vastaavat olosuhteet Saimaalla paikallisten rantojen miesten mukaan 1974. Minulle hyvinkin tuttuja nämä kaunottaret vuosien varrelta...

Saimaallahan noita vanhoja käyttökuntoisia höyryjä on vielä kaikkiaan 38 kpl. (anteeksi aktiiviset höyryharrastajat, jos muistin luvun yhdellä tai kahdella väärin). Päijänteellä muistaakseni 12 ja näiden lisäksi Keiteleellä, Vanajavedellä, Näsijärvellä ja Oulunjärvellä omat laivastonsa. Merelläkin vielä kahdeksan. Lisäksi "ei aivan käyttökuntoiset" sekä museoalukset. Meinaapa mennä liki tilastotieteeksi...

Askaroinnin kohteena oli siis yläkuvan oikean puoleinen. Salonki oli ajan saatossa päässyt hieman rapistumaan ja se piti sisustaa uudelleen. Ennen joulua kävin vanhan jo purkamassa ja sen jäljiltä näytti tältä.
Salonki oli edellisen kerran rakennettu 1989 ja metallilevytys puukoolinkeineen oli täysin moitteettomassa kunnossa. Ikkunapuitteet oli uusittu samana vuonna. Varsinaiset ikkunat ovat nähtävästi vuodelta 1929! Olivat herrat tuolloin osanneet valita hyvälaatuista mäntyä. Vanhat seinä- ja kattolevyt lähti ehjinä irti ja niiden mallien mukaan oli verstaalla helppo sahailla uudet. Kuusi kerrosta lakkaa päälle - samoin uusiin listoihin.
Kattoon tulevat levyt maalattiin valkoisiksi. Sitten vielä pätevät kyllästysaineet homeen estoineen levyjen nurjalle puolelle. Verstaalla on viimeisen päälle hyvä tehdä tällaiset askareet. Kuivissa tiloissa pukkaa priimaa ihan väkisinkin! Kun kaikki tuli verstaalla valmiiksi, uudet seinät ja katto autoon, mukaan tarvittavat työkalut ja laivalle töihin. Ihan parissa päivässä varsinaista uuden rakentamista paatilla ei ennätä tehdä. Samoissa puuhissa olin jo Mikkelissä ollut joulun ja uuden vuoden välillä kolme päivää.

Pienestä laivan salongista tuli nyt melkein kokonaan uusi. Pöydän olin rakentanut jo muutamaa vuotta aiemmin. Muutostöiden alta se piti luonnollisesti irroittaa ja viimeiseksi asentaa vanhalle paikalle. Seiniltä jäi puuttumaan kello, ilmapuntari sekä vanhat historialliset taulut. Samoin messinkiset öljylampetti ja kynttilänjalat. Laivan omistaja saa päättää niiden lopullisen sijainnin sitten keväällä... Erityiskiitokset Reepelle lounas- ja kahvitarjoiluista sekä mutsille yösijasta. Tästä on taas mukava jatkaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti